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Games and Decisions

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Games and Decisions

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Anno accademico 2022/2023

Codice attività didattica
SEM0081
Docente
Dino Gerardi (Titolare del corso)
Corso di studio
Laurea Magistrale Interateneo in Fisica dei sistemi complessi
Anno
1° anno, 2° anno
Periodo
Primo Semestre
Tipologia
C=Affine o integrativo
Crediti/Valenza
6
SSD attività didattica
SECS-S/06 - metodi matematici dell'economia e delle scienze att. e finanz.
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Inglese
Frequenza
Obbligatoria
Tipologia esame
Scritto
Prerequisiti
A good knowledge of basic calculus (Analisi 1), of the foundations of probability calculus and statistical inference (Statistica)
Propedeutico a
Mutuato da
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Sommario insegnamento

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Obiettivi formativi

This is a course which introduces students to the formalization and analysis of decision making both in a single-person and in a strategic (i.e., game theory) environment. While the course's emphasis is on theoretical issues, some attention is also given to the application of concepts to business, economic and financial problems.

Click on the link below (in "Altre informazioni") to be taken to this course's real web page (updated frequently).

 

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Risultati dell'apprendimento attesi

[Important Note: This is here only for bureaucratic purposes, and contains no information that is relevant to students. So it is reported only in Italian.]

(espressi tramite i Descrittori europei del titolo di studio (D.M. 16/03/2007, art. 3, comma 7) (Nota 2)

-Conoscenza e capacità di comprensione. Risultati attesi: imparare a ragionare analiticamente e rigorosamente nei problemi di decisione economica. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.
-Capacità di applicare conoscenza e comprensione. Risultati attesi: Con l’applicazione immediata degli strumenti matematici e statistici forniti dal corso, lo studente sarà in grado di affrontare e risolvere un’ampia gamma di problemi di carattere economico. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.
-Autonomia di giudizio. Risultati attesi: nello sviluppo dei ragionamenti presenti nei vari modelli ed esercitazioni si acquista familiarità, fiducia e perciò autonomia di giudizio nella modellizzazione e verifica empirica dei problemi di natura economica. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.
-Abilità comunicative. Risultati attesi: abilità di comunicare in forma scritta e orale le questioni oggetto del corso. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti.
-Capacità di apprendimento. Risultati attesi: capacità di apprendere, sviluppare e verificare empiricamente nuovi modelli economici. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.

(stated by european descriptors with regard to this academic qualification (D.M. 16/03/2007, art. 3, comma 7) (Nota 2)

-Knowledge and understanding. Expected outcomes: to learn to analytically and rogorously reflect in issues of economic decision. Istruments: class-taught lessons and practice exercises presented by the professors. Examinations: practical and theoretical examinations in written form.
-Applying knowledge and understanding. Expected outcomes: With the immediate application of the mathematical and statistical tools given by the course, the student will be able to face and solve a wide range of economic issues. Instruments: class-taught lessons and practice exercises presented by the professors. Examinations: practical and theoretical examinations in written form.
-Judgement autonomy. Expected outcomes: in the development of the thinking process characterizing various models and practice exercises the student gets familiarity, trust and thus judgement autonomy in the creation of models and empirical tests to verify problems of economic nature. Instruments: class-taught lessons and practice exercises presented by the professors. Examinations: practical and theoretical examinations in written form.
-Communicative skills. Expected outcomes: capability to communicate in written and oral form the topics presente during the course. Instruments: class-taught lessons and practice exercises presented by the professors.
-Learning skills. Risultati attesi: capability to learn, develop and empirically verify new economic models. Instruments: class-taught lessons and practice exercises presented by the professors. Examinations: practical and theoretical examinations in written form.

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Programma

The course is divided into two parts:

Part 1: Decisions (Ghirardato)

  • Introduction and overview of decision models
  • Known probabilities: The Expected Utility Model
  • Subjective probability: The Subjective Expected Utility model (Anscombe-Aumann and Savage)
  • Non-expected utility models: The Allais and Ellsberg paradoxes and their rationalizations

Part 2: Games (Gerardi)

  • A decision-theoretic approach: Dominance, beliefs and "Never Weak Best Response" strategies
  • Strategic form games: Dominance, Nash equilibrium, mixed strategies
  • Extensive Form Games: Corresponding strategic forms, behavioral strategies, backwards induction, subgame perfect equilibrium
  • Games of Incomplete Information: Normal-form representation of static games of incomplete information, Bayesian Nash equilibrium, perfect Bayesian equilibrium
  • Repeated Games: Folk theorems
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Modalità di insegnamento

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Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto (e compiti a casa assegnati ogni due settimane)

solo scritto (durata 3h)

Written exam (and bi-weekly homeworks)

Only written examination (lasting 3h)

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Attività di supporto

Testi consigliati e bibliografia

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The exam is mostly going to be based on the class notes and some readings assigned in class. However, for supplemental reading (and some homework exercises) the following are the suggested textbooks for the course:

  • David Kreps, Notes on the Theory of Choice, Westwood Press, 1988 (hard, but good as reference)
  • Martin J. Osborne, An Introduction to Game Theory, Oxford University Press, 2003 (easier)
  • Martin J. Osborne and Ariel Rubinstein, A Course in Game Theory, The MIT Press, 1994 (harder, but available electronically here)


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Note

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Altre informazioni

http://web.econ.unito.it/gma/didattica/gd/gd.htm
Registrazione
  • Aperta
    N° massimo di studenti
    20 (Raggiunto questo numero di studenti registrati non sarà più possibile registrarsi a questo insegnamento!)
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 28/06/2022 16:07
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